torsdag 19 februari 2015

Debattartikel: Förbjud iPads på förskolor av Linnéa Johnsson Sa1b


Vi lever i ett modernt samhälle där våra barn dagligen använder sig av iPads och mobiler. På bilresan, i väntrummet eller också hemma, sitter barnen med iPaden istället för att leka med leksaker. Nu sprids även detta till förskolan.
Givetvis är det viktigt att följa med i den tekniska utvecklingen även i skolorna och då är iPaden ett väldigt bra läroverktyg. Men har det inte gått för långt när iPaden ersätts med papper och penna redan i förskolan?

Enligt många pedagoger och även skolverket är synen på läsplattor inom förskolan väldigt positiv. Barnen får ett intresse för tekniken, blir dessutom duktigare med tekniken, lär sig lösa de problem som ges av apparna och så vidare. Läsplattan är alltså skräddarsydd efter barnens lärande. Men är det verkligen rätt att låta barnen komma i kontakt med iPads redan på förskolan? Ska den dessutom få ersätta den fysiska leken under raster?
Som sagt är barnen ständigt i kontakt med elektroniken överallt i samhället eftersom att vi lever i ett modernt samhälle där tekniken spelar en väldigt stor roll. Då kanske det är en självklarhet att elektroniken borde finnas på förskolan också. Men jag säger att det är fel. Enligt en undersökning gjord av Linda Arvidsson vid Karlstads Universitet i början på 2012, ges en syn på hur både pedagoger och barn ser på iPaden. Pedagogerna anser att det är ett bra och lekfullt läromedel men menar att det måste finnas ett tydligt syfte med iPaden – den får inte ses som en leksak. Dock tror vissa av pedagogerna att barnen uppfattar det som en leksak i alla fall.

När barnen fick frågan om vad de tror de lär sig av iPaden var svaret ”att spela”, ”att spela bättre” eller att de inte visste.  Barnen tyckte att iPaden var väldigt rolig att jobba med just för att man fick spela. Barnen ser alltså iPaden som en leksak. Jag tror därför att barnen är för unga för iPaden när de går i förskolan. iPaden är ett bra läromedel som lär barnen på ett lekfullt sätt men som sagt tror jag att de är för unga. De förstår inte innebörden så därför borde man vänta med att införa iPads till lågstadiet. Då är barnen fortfarande unga så att det är fortfarande roligt att lära via iPad och de är tillräckligt gamla för att förstå att det inte är en leksak.

 Jag har själv en kusin som går på en förskola där de precis införskaffat en iPad. Ett av spelen påminde mig väldigt om en övning som jag gjorde när jag själv gick på förskolan. Man skulle bygga ett torn av olika stora klossar och lista ut i viken ordning de skulle så för att få det så stadigt som möjligt. Jag frågade därför henne vilket hon skulle tycka var roligast, göra det på iPaden eller i verkligheten. ”Det skulle vara kul at göra det med riktiga klossar så att det blev jättehögt, högre än mig! Men det går fortare på iPaden” Jag frågade henne vad hon skulle göra efteråt eftersom att hon föredrog iPaden på grund av tiden, svaret blev då att man hinner med ännu ett spel. Kanske är det bra att barnen får en tidsuppfattning? Men barn ska inte behöva välja bort något som de vill göra på grund av tid. Inte när de är så pass unga.

Just nu har det blivit vanligare med läsplattor på förskolor men det är ännu inte en självklarhet. I den här takten kommer det dock bli en självklarhet om några år och då kommer det vara för sent att ändra på. Som sagt är våra barn omringade av teknologi i dagens samhälle och det kan vara bra att ge dem en paus från det, åtminstone på förskolan. Teknologi i all ära, men man kan inte lära sig knyta en fysisk rosett på en iPad, inte rita en teckning att ta med hem och inte heller bygga ett torn som blir högre än en själv. Låt barn vara barn. Tiden kommer då de behöver växa upp och lära sig så mycket och så snabbt som möjligt men låt inte det vara vid 2 till 5 års ålder. Förbjud iPads på förskolor så fort som möjligt.

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar