Vi lever i ett modernt samhälle där våra barn
dagligen använder sig av iPads och mobiler. På bilresan, i väntrummet eller
också hemma, sitter barnen med iPaden istället för att leka med leksaker. Nu
sprids även detta till förskolan.
Givetvis är det viktigt att följa med i den tekniska
utvecklingen även i skolorna och då är iPaden ett väldigt bra läroverktyg. Men
har det inte gått för långt när iPaden ersätts med papper och penna redan i
förskolan? Enligt många pedagoger och även skolverket är synen på läsplattor inom förskolan väldigt positiv. Barnen får ett intresse för tekniken, blir dessutom duktigare med tekniken, lär sig lösa de problem som ges av apparna och så vidare. Läsplattan är alltså skräddarsydd efter barnens lärande. Men är det verkligen rätt att låta barnen komma i kontakt med iPads redan på förskolan? Ska den dessutom få ersätta den fysiska leken under raster?
Som sagt är barnen ständigt i kontakt med
elektroniken överallt i samhället eftersom att vi lever i ett modernt samhälle
där tekniken spelar en väldigt stor roll. Då kanske det är en självklarhet att
elektroniken borde finnas på förskolan också. Men jag säger att det är fel. Enligt
en undersökning gjord av Linda Arvidsson vid Karlstads Universitet i början på
2012, ges en syn på hur både pedagoger och barn ser på iPaden. Pedagogerna anser att det är ett bra och lekfullt läromedel
men menar att det måste finnas ett tydligt syfte med iPaden – den får inte ses
som en leksak. Dock tror vissa av pedagogerna att barnen uppfattar det som en
leksak i alla fall.
När barnen fick frågan om vad de tror de lär sig av
iPaden var svaret ”att spela”, ”att spela bättre” eller att de inte visste. Barnen tyckte att iPaden var väldigt rolig att
jobba med just för att man fick spela. Barnen ser alltså iPaden som en leksak. Jag
tror därför att barnen är för unga för iPaden när de går i förskolan. iPaden är
ett bra läromedel som lär barnen på ett lekfullt sätt men som sagt tror jag att
de är för unga. De förstår inte innebörden så därför borde man vänta med att
införa iPads till lågstadiet. Då är barnen fortfarande unga så att det är
fortfarande roligt att lära via iPad och de är tillräckligt gamla för att
förstå att det inte är en leksak.
Just nu har det blivit vanligare med läsplattor på
förskolor men det är ännu inte en självklarhet. I den här takten kommer det
dock bli en självklarhet om några år och då kommer det vara för sent att ändra
på. Som sagt är våra barn omringade av teknologi i dagens samhälle och det kan
vara bra att ge dem en paus från det, åtminstone på förskolan. Teknologi i all
ära, men man kan inte lära sig knyta en fysisk rosett på en iPad, inte rita en
teckning att ta med hem och inte heller bygga ett torn som blir högre än en
själv. Låt barn vara barn. Tiden kommer då de behöver växa upp och lära sig så
mycket och så snabbt som möjligt men låt inte det vara vid 2 till 5 års ålder.
Förbjud iPads på förskolor så fort som möjligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar